یکی از مهمترین علل پیشرفت مستمر و پایدار تجارت در یک منطقه ایجاد اطمینان می باشد که بازرسی کالا و نمونه برداری می تواند تضمین کننده این امر باشد. چرا که یکی از دغدغه های دائمی فروشندگان و خصوصا خریداران هنگام انجام معاملات بین المللی و خریدکالا، عدم اطمینان کامل در انجام تعهدات تقبل شده از طرف فروشنده از نقطه نظر کمیت و کیفیت می باشد.
در این راستا، یکی از ابزارهایی که می تواند مورد توجه قرار گیرد و با استفاده از آن مسئولیت های فروشنده قبل از حمل کالا و دریافت پول مورد بررسی و کنترل قرار داده شود، بهره گیری از خدمات شرکت های بازرسی می باشد که با اعمال نظارت، کنترل کمی و کیفی کالای خریداری شده، موجب کاهش اختلافات آتی فی مابین خریدار و فروشنده می گردد. امروزه شرکت های بازرسی یکی از اجزا مهم تجارت جهانی می باشند که از وجود آنها برای کنترل کمیت، کیفیت و بسته بندی کالا و جلوگیری از ورود و صدور کالای نامرغوب استفاده گردد.