En Fa
کد خبر: 11397
تاریخ انتشار: یکشنبه 25 شهریور 1397 - 17:00   16 September 2018
ارسال به دوستان
الف الف

امروزه بازرسی فنی از دستگاه‌ه‌ها، ماشین‌آلات و قطعات فلزی در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی

بازرسی فنی

امروزه بازرسی فنی از دستگاه‌ه‌ها، ماشین‌آلات و قطعات فلزی در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، نیروگاهی،دریایی، .... از مهمترین فعالیت‍‌ها در واحدهای صنعتی می‌باشد و بدلیل اهمیت ویژه‍‌ای که از لحاظ عملیاتی، ایمنی و در نهایت اقتصادی دارد همیشه به عنوان یکی از واحدهای فعال و کلیدی در صنایع بویژه صنعت نفت و گاز مطرح می‌باشد.

در حال حاضر تمام قسمت‍‌ها و واحدهای صنعتی در صنعت نفت، مورد ”بازرسی فنی“، علمی ودوره‍‌ای قرار دارد تا بهترین شرایط از نظر بهره‍‌برداری و ایمنی ایجاد گردد. بطور کلی قصد عمومی و هدف ”بازرسی فنی“ شناسایی نقص‌ها و عیوب و ارائه دستورالعمل‌های تجربی و علمی برای دستگاه‌ها و قطعات صنعتی می‌باشد که با استفاده از این دستورالعمل هزینه تعمیرات و نگهداری به حداقل خواهد رسید.

یک بازرس فنی در یک مجتمع صنعتی در حقیقت بعنوان پزشک دستگاه‍‌ها و ماشین‌آلات مطرح می‌باشد و وظیفه شناخت عیوب، اعم از داخلی یا خارجی، سطحی یا ساختاری و فنی یا غیر فنی و صدور دستورالعمل‍‌های تعمیراتی، متناسب با شرایط و امکانات را بر عهده دارد.

بازرسی فنی با  ارائه روش‌های سیستماتیک، دلائل معیوب شدن یک دستگاه یا قطعه را مشخص می‌کند و با ارائه دستورات مناسب، امکان بهره‌برداری بهینه از دستگاه را فراهم می‌آورد.

در صنایعی که به تولید قطعات و ماشین‌آلات با کاربردهای صنعتی و غیر صنعتی می‍‌پردازند و یا صنایع تولید ورق‍‌ها یا شمش‍‌های فلزی، نقش یک بازرس فنی علاوه بر نظارت بر دستگاه‌ها، کنترل کیفی محصولات تولیدی نیز می‌باشد تا محصولات مطابق با استانداردهای لازم باشند. در اکثر صنایع عظیم در سطح دنیا خصوصاً صنعت نفت،بازرس فنی از لحظه طراحی دستگاه تا پایان کلیه مراحل ساخت و نصب آن، ناظر می‌باشد و بدین ترتیب بدیهی است که باید شناخت کافی از تمامی اجزاء دستگاه‌ها، وظیفه آنها و استانداردهای مربوط به آنها داشته باشد.

از دیگر وظائف یک بازرس فنی موفق، آگاهی از فن‌آوری روز و ارتباط مستمر و مؤثر با مراکز علمی و پژوهشی جهت تقویت بنیه علمی لازم برای کار می‌باشد.

یک بازرس فنی خوب و توانا باید همواره استانداردها و مسائل مربوط به دستگاه‍‌ها را مطالعه و مرور نماید تا بتواند بخوبی نقش خود را به عنوان پزشکی مجرب و کارآزموده برای دستگاه‍‌ها ایفا نماید. همچنین یک بازرس فنی ماهر باید دقت و توجه ویژه‌ای به جمع‌آوری کلیه مدارک مربوط به دستگاه‌ها، اعم از نقشه‍‌ها، گواهینامه‍‌ها، اسناد و سوابق فنی داشته باشد.

یک بازرس فنی باید اشراف کامل بر انواع عیوب و نیز روش‌های شناخت آنها اعم از روش‍‌های مخرب و آزمایشگاهی یا روش‍های غیر مخرب و حین عملیاتی داشته باشد تا بتواند سلامت یا نقص یک دستگاه را تعیین نماید و نقاط ضعف هر قطعه یا ماشین را پیش از آنکه تولید خطرات جانی و مالی رفع نماید.

از دیگروظایف بازرسی فنی می توان به مشخص کردن میزان فرسودگی دستگاه‍‌ها به منظور پیش‍‌بینی عمر مجاز دستگاه و نیز برآورد میزان وسایل یدکی مورد نیاز، جنس و ابعاد آنها و سفارش به موقع برای خرید یا تعویض آنها اشاره نمود. همچنین کاهش زمان تعطیلی دستگاه‌‍‌ها جهت تعمیرات اساسی و نیز حفظ ایمنی تأسیسات بر عهده بازرس فنی می‍‌باشد.

در خاتمه ذکر این نکته ضروریست که بازرس فنی موفق مهندسی است که علاوه بر آشنایی با چرخه‌های عملیات (Operations) و فرآیندهای دستگاه‍ها (Processes)، مواد و مصالح (Materialss) بکار رفته درساختمان دستگاه‍‌ها و خواص آنها را نیز بشناسد و بر ساختار و ویژگی‌های مکانیکی دستگاه‍ها نیز وقوف کامل داشته باشد.